Ajankohtaista

Arktinen ruoka - viennissä valtti


31.08.2018

Konsepti arktisuuden käyttämisestä suomalaisten elintarvikkeiden viennissä

Arktinen ruoka on suomalaisille arkipäivää, mutta maailmalla se on vientivaltti. Yrityksiä kannustetaankin hyödyntämään pohjoisuutta vientimarkkinoinnissaan. Suomi on maapallon pohjoisin maa, jossa tuotetaan ruokaa ja harjoitetaan ammattimaista viljelyä. Suomessa tuotettuja elintarvikkeita pidetäänkin maailmanlaajuisesti katsottuna arktisina. Arktisuus on eksoottista ja kuluttajissa kiinnostusta herättävää. Maailmalla arktiseen ruokaan yhdistetään mielikuvissa paljon hyviä asioita mm. puhdas maaperä ja puhdas ilma, hyvä huolenpito tuotantoeläimistä sekä kylmä luminen talvi ja valoisa kesä. Juuri nuo poikkeukselliset kasvuolosuhteet tekevät suomalaisesta ruuasta erityistä. Ruokamme maistuu ainutlaatuiselta, koska se tuotetaan vaativissa olosuhteissa. Olosuhteissa joita muut maat eivät voi kopioda itselleen.

 

Kilpailuetua arktisuudella kannattaisi tavoitella ei-massatuotetuissa kasveissa. Ei kannata lähteä markkinoille tuotteilla, joista muissa maissa saadaan satoa moninverroin verrattuna suomalaiseen satoon. Suomalaisten mahdollisuudet globaalissa kilpailussa paranevat, kun valitaankin tuotteiksi harvinaisempia kasvilajeja tai esimerkiksi sellaisia, joiden kivennäisainepitoisuudet ovat suuret. Suomalaisille tuttujen tuotteiden, kuten luonnonmarjojen, sienten ja yrttien erityisyys on jo huomattu maailmalla. Niitä tullaan hakemaan täältä aromikkuuden, terveellisyyden ja erityisten lajikkeiden vuoksi, joita ei kasva missään muualla. Luonnonmarjamme ovat huomattavasti aromikkaampia kuin vaikkapa Keski-Euroopassa. ja esimerkiksi mansikan jalostuksessa Suomessa on keskitytty enemmän makuun kuin suurten satojen saamiseen. Myös mustikka on maailmalla suosittu. Sillä on vahva argumenttiarvo markkinoinnissa ja myynnissä, vaikka itse tuotteessa mustikkapitoisuus jäisi minimaaliseksi.

 

Kon­sep­toi­tu ark­ti­suus yri­tys­ten avuk­si

 

Arvi-hankkeessa työstettiin arktisuudesta aineistoja. Arktisuus argumentin hyödyntämistä helpottamaan koottiin mm. tietopaketti ja brändikäsikirja. Konsepti tarjoaa vientiyrityksille johdonmukaisen tavan kertoa suomalaisen ruuan erityislaadusta. Konseptia hyödyntämällä yritykset voivat kertoa arktista tarinaa ja erilaistaa sillä tuotteitaan. Brändikäsikirjan lisäksi aineistossa on mm. kuvapankki, esitteitä englanniksi ja vinkkejä Kiinan markkinoille. Sivuston aineistot ovat vapaasti kaikkien suomalaisten pk-yritysten käytettävissä. Myös Luonnonvarakeskuksen Ruokafakta -sivustolta löytyy tutkimukseen ja tilastoihin perustuvaa tietoa suomalaisista elintarvikkeista. Tietojen avulla vientiyritykset pystyvät osoittamaan suomalaisen tuotannon ja raaka-aineiden hyviä puolia suhteessa ulkomaalaisiin.

 

Arvi-hanke: Arvi tulee sanoista Arktisuus elintarvikeviennin kärkenä. Hankkeessa ovat mukana Ruokatieto Yhdistys, Luonnonvarakeskus ja Reilua.fi. Hankkeen tavoitteena on kehittää arktisuudesta ja sen tuomista lisäarvotekijöistä uusi kilpailuvaltti suomalaiselle elintarvikeviennille. Hankkeessa arktisella ruuantuotannolla tarkoitetaan 60 leveysasteen pohjoispuolella tapahtuvaa tuotantoa. Hanke on koonnut pohjoiseen sijaintiimme perustuvan ruuantuotannon lisäarvotekijät ja vahvuudet yhdeksi konseptiksi. Hanke on käynnissä 1.1.2016-31.12.2019.

 

Lisätietoja:

Arctic food from Finland -sivusto

- Luonnonvarakeskuksen podcast "Mitä arktisessa suomalaisessa ruuassa on erityistä?"

 

Lähde ja kuva: Elintarviketeollisuusliitto ry


Takaisin uutisiin

Haluatko viimeisimmät uutiset luontoyrittäjyydestä sähköpostiisi?Tilaa uutiskirjeemme

 

 

Jos sinulla on alaan liittyvää uutisoitavaa

Ota yhteyttä juha.rutanen(at)aitoluonto.fi

YHTEISTYÖSSÄ

 

MEIDÄT TAVOITAT › Juha / 040 5737 568 Toimisto / 050 3823 022 info@aitoluonto.fi