Ajankohtaista

Elintarvikealan toimialaraportti ja pk-toimialabarometri julkaistu


29.11.2023

Elintarvikealan toimialaraportti ja pk-toimialabarometri julkaistu

 

Uusi Elintarvikealan toimialaraportti ja syksyn 2023 pk-toimialabarometri julkaistiin Ruoka-alan uudet mahdollisuudet -seminaarin yhteydessä. Tarkastelujen mukaan elintarvikealan yritykset ovat kasvuhakuisia ja hakevat uudistumista monin eri tavoin. Kasvu kotimaan markkinoilla on vähäistä. Inflaatio on nakertanut kuluttajien ostovoimaa ja näkyy hintatietoisuutena. Vienti korostuu ruokajärjestelmän yhtenä kasvumahdollisuutena. Kilpailutilannetta on kiristänyt myös tuonnin kasvu. Alan liiketoiminnan kehittämistä jarruttaa korkeaksi koettu kustannustaso sekä yleinen suhdannetilanne. Tuotantokustannusten kallistuminen on myös heikentänyt yritysten kannattavuutta. Elintarvikeyritykset kokivat eniten kehittämistarvetta markkinoinnissa ja myynnissä. Toimialaraportin vieraskynäkirjoituksessa Juha Rutanen ja Birgitta Partanen ovat koonneet katsauksen myös luonnontuotealaan.

 

 

Elintarvikealan toimialaraportin mukaan elintarviketeollisuus työllistää kokoaikaisesti 34 600 henkilöä noin 2 600 yrityksessä. Elintarvikeyrityksiä on kaikissa Suomen maakunnissa. Ala on mikroyritysvaltainen ja merkittävä kausityöllistäjä. Alan välillinen työllistävyys on suuri.

 

Elintarviketeollisuuden liikevaihto vuonna 2022 oli noin 13 miljardia euroa (kasvua 13 %). Liikevaihdon kasvu johtui pitkälti hintojen noususta, sillä tuotannon volyymi on laskenut viime vuosina. Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan nostivat ruokajärjestelmän keskinäisriippuvuuden näkyväksi. Epävarma taloustilanne on näkynyt mm. poikkeuksellisen suurena ruoan hinnan kallistumisena ja kuluttajien hintatietoisuutena.

 

Asiakaslähtöisyys, uudistuminen ja resilienssi korostuvat muuttuvassa toimintaympäristössä. Kasvumahdollisuuksia löytyy viennin ja lisäarvon kehittämisen ohella kilpailukyvyn virittämisestä. Vienti tukee ruoka-alan kannattavuutta, sillä se tarjoaa uusia markkinoita. Suomen elintarvikevienti vuonna 2022 oli noin 2,3 miljardia euroa.

 

Elintarvikeyritykset ovat kasvuhakuisia. Uudistumista on haettu erityisesti tuotetarjonnan kehittämisestä ja investoinneista. Elintarviketeollisuus onkin vakaa investoija. Vastuullisuus ohjaa kehittämistä. Kehittämistarpeina korostuvat edelleen markkinointi ja myynti. Elintarviketeollisuus on jatkossakin merkittävä, työllistävä ja ruokanautintoja tarjoava toimiala Suomessa.

 

Tuoreen Elintarvikealan pk-toimialabarometrin mukaan pk-yritysten lähiajan suhdanneodotukset ovat parantuneet kevään 2023 tilanteesta. Elintarviketeollisuuden yleiset suhdannenäkymät ovat koko maata ja vertailutoimialoja myönteisemmät. Eri osatekijöiden suhdanteita arvioitaessa elintarviketeollisuudessa uskotaan jälleen vahvimmin materiaalien hintojen mutta myös lopputuotteiden/palveluiden hintojen nousuun. Lisäksi palkkakustannusten uskotaan kasvavan jopa nopeammin kuin syksyllä 2022

 

Elintarviketeollisuudessa myynti ja markkinointi on yleisin kehittämistarve. Tämän lisäksi tuotantoon, materiaalitoimintoihin, tietotekniikkaan, tuotekehitykseen ja laatuun liittyvät tarpeet mainitaan elintarviketeollisuuden parissa muita yrityksiä useammin. Hieman alle kolmasosalla elintarviketeollisuuden yrityksistä on vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla.

 

Elintarvikealan toimialaraportti

Elintarvikealan pk-toimialabarometri

 

Lähde: TEM 


Takaisin uutisiin

Haluatko viimeisimmät uutiset luontoyrittäjyydestä sähköpostiisi?Tilaa uutiskirjeemme

 

 

Jos sinulla on alaan liittyvää uutisoitavaa

Ota yhteyttä juha.rutanen(at)aitoluonto.fi

YHTEISTYÖSSÄ

 

MEIDÄT TAVOITAT › Juha / 040 5737 568 Toimisto / 050 3823 022 info@aitoluonto.fi