Ajankohtaista

Luonnonkosmetiikan käyttöselvitys 2025: Teho, turvallisuus ja kotimaisuus ratkaisevat


24.09.2025

Centria ammattikorkeakoulun hallinnoimassa hankkeessa "Uusia kiertotalousnäkymiä maatalouden sivuvirtoihin, Oheiskasveista innovaatioita" selvitettiin Idea Nature Oy:n toimesta luonnonkosmetiikan markkinat ja kysyntä Suomessa. Hankkeen tavoitteena on tutkia peltovalvatin, pelto-ohdakkeen ja voikukan vaikutuksia luonnonkosmetiikan arvoketjussa. Mukana ovat maatilat, tutkimusorganisaatiot, tuotekehitystoimijat ja kosmetiikan valmistajat.

 

Luonnonkosmetiikan käyttöselvityksen kyselyyn vastasi 434 henkilöä eri puolilta Suomea. Vastaajista 62,2 % ilmoitti käyttävänsä luonnonkosmetiikkaa säännöllisesti, ja erityisesti nuoremmat ikäryhmät raportoivat aktiivista käyttöä muita useammin.

Kyselyn perusteella suomalaiset arvostavat luonnonkosmetiikassa ensisijaisesti tehokkuutta ja turvallisuutta; 83 % vastanneista ilmaisi vahvaa kiinnostusta kotimaista luonnonkosmetiikkaa kohtaan tulevaisuudessa. Hinta muodostui keskeiseksi käytön esteeksi, mikä heijastaa tämänhetkistä taloudellista tilannetta. Osa vastaajista kuitenkin painotti tuotteen vaikuttavuutta ja yksilöllistä sopivuutta hinnan sijaan, ja oli valmis maksamaan laadukkaasta tuotteesta enemmän.

 

Luonnolliset ainesosat (91 %) ja ympäristöystävällisyys (76,5 %) olivat tärkeimmät syyt käyttää luonnonkosmetiikkaa. Myös eettisyys ja eläinkokeettomuus (63,4 %) sekä turvallisuus (57,6 %) nousivat esiin valintaperusteina. Kotimaiset raaka-aineet koettiin luotettaviksi ja vastuullisiksi, ja 68,2 % vastaajista piti tärkeänä valita tuotteita, joissa on suomalaisia ainesosia.

 

Vaikuttavuus mainittiin syyksi valinnalle 44,9 % vastauksissa. Yhdistelmä "teho + turvallisuus" osoittautui keskeiseksi tekijäksi ostopäätöksessä. Tieteellisen näytön merkitys korostui; 61,1 % halusi selkeitä ja todennettavia väitteitä tuotteiden vaikutuksista, mikä vahvistaa tutkimuksen roolia kuluttajien päätöksenteossa.

 

Luonnonkosmetiikassa suosituimpia tuoteryhmiä olivat kasvojen hoitotuotteet (91,9 %), vartalon ja hiusten puhdistusaineet (80,2 %) sekä käsivoiteet (64,3 %). Hankintoja tehdään eniten verkkokaupoista (43,8 %), minkä jälkeen luontaistuotekaupat (19,6 %) ja vähittäiskaupat (17,7 %) olivat seuraavaksi yleisimpiä ostokanavia.

 

Bränditunnettuus keskittyi muutamiin suomalaisiin tuotemerkkeihin: Lumene, Frantsila ja Flow Cosmetics mainittiin useimmin. Kansainvälisessä vertailussa suomalaisten brändien tunnettuus oli kuitenkin alhaisempi, mikä voi jatkossa rajoittaa markkinoiden kasvua.

 

Uudet kotimaiset kasvien bioaktiiviaineet, kuten valvatti, ohdake ja voikukka, otettiin myönteisesti vastaan; 56,2 % suhtautui erittäin myönteisesti niiden käyttöön, ja 30,4 % innostui, jos hyödyt oli osoitettu tutkimuksin. Kysyntää esiintyi myös sivuvirtoihin perustuville raaka-aineille (65,9 %).

Yhteenvetona voidaan todeta, että suomalainen kuluttaja käyttää mielellään luonnonkosmetiikkaa, mikäli tuotteen teho on osoitettu ja viestintä on läpinäkyvää. Hintakynnys koettiin todelliseksi mutta ratkaisukelpoiseksi; esimerkiksi kilpailukykyiset hinnat, täyttöpakkaukset ja näytekoot madaltavat oston kynnystä. Luotettavat tutkimukset, testitulokset sekä ärsytys- ja allergiatestaus tukevat ostopäätöstä. On olennaista viestiä selkeästi kotimaisista raaka-aineista ja alkuperästä, sillä ne ovat vahvoja ostoperusteita. Selkeä vastuullisuusviestintä – mukaan lukien alkuperä, testattu teho ja suomalaisuus – on oleellinen osa kuluttajaluottamuksen rakentamista.

 

Lisätietoja: Idea Nature Oy, https://www.ideanature.fi, info@ideanature.fi


Takaisin uutisiin

Haluatko viimeisimmät uutiset luontoyrittäjyydestä sähköpostiisi?Tilaa uutiskirjeemme

 

 

Jos sinulla on alaan liittyvää uutisoitavaa

Ota yhteyttä juha.rutanen(at)aitoluonto.fi

YHTEISTYÖSSÄ

 

MEIDÄT TAVOITAT › Juha / 040 5737 568 Toimisto / 050 3823 022 info@aitoluonto.fi