Ajankohtaista

Tiedote: Havaitsitko mehiläisparven? – Ilmoita siitä mehiläisparvet.fi-palveluun

13.06.2021

Suomen Mehiläishoitajain Liitto SML ry 10.6.2021

Ilmoita tarhamehiläisparvesta mehiläisparvet.fi-palveluun

Tarhamehiläisten parveilu pyritään aina estämään. Mikäli parvi on kuitenkin päässyt karkaamaan tarhalta, siitä pitäisi ilmoittaa mahdollisimman pian mehiläisparvet.fi-palveluun. Siten mehiläishoitaja voi hakea parven nopeasti tarhan turvaan eikä parvesta aiheudu sivullisille haittaa.

Mehiläisten parveilukausi alkaa Suomessa perinteisesti juhannukselta, mutta tänä vuonna parvia on jo lähtenyt pesistä Etelä-Suomessa kesäkuun alun lämpiminä päivinä. Parveiluun vaikuttavatkin merkittävästi säät.

”Lämmin ilma pidemmän viileän kauden jälkeen saattaa laukaista mehiläisissä parveilukuumeen. Tällöin tarhaaja ei välttämättä ehdi lukea mehiläisyhteiskuntiaan riittävän hyvin ja parvi pääsee karkaamaan”, mehiläishoidon neuvoja Maritta Martikkala Suomen Mehiläishoitajain Liitosta kuvailee.

Uutta pesäpaikkaa etsimään lähtenyt tarhamehiläisparvi kerääntyy pesästä lähdön jälkeen tuhansien mehiläisten muodostamaksi palloksi esimerkiksi puun oksalle. Siitä parvi siirtyy sopivaan pesäpaikkaan, kun tiedustelijamehiläiset ovat sellaisen löytäneet.

”Mehiläisten näkökulmasta sopiva paikka on valitettavan usein jonkin talon savupiippu. Siksi mehiläisparven havaitessaan on tärkeää ilmoittaa parvesta mahdollisimman nopeasti ennen kuin mehiläiset ehtivät asettua taloksi epäedulliseen paikkaan. Mehiläiset eivät myöskään selviä yleensä Suomen talvesta muualla kuin mehiläistarhaajan hoivissa”, Martikkala toteaa.

Helpoiten ilmoitus tavoittaa lähialueen tarhaajat mehiläisparvet.fi-sivuston kautta. Palveluun kirjoitetaan parven sijainti, kuvaus löytöpaikasta ja oma puhelinnumero, jotta parven noutava tarhaaja voi kysyä lisätietoja. Parvea ei saa yrittää ajaa pois tai häiritä, vaikka parveilevat mehiläiset eivät olekaan yleensä aggressiivisia.

”Mikäli ilmoituksen tekeminen ei jostain syystä onnistu, kannattaa soittaa lähialueella asuvalle mehiläistarhaajalle. Suomen Mehiläishoitajain Liiton nettisivuilla on tätä varten karttapalvelu, josta löytää parvien noutamiseen sitoutuneita tarhaajia kaikkialta Suomesta”, Maritta Martikkala kertoo.

Nopeus on parvien ilmoittamisessa valttia, mutta ilmoittaessaan olisi hyvä olla varma siitä, että kyseessä on todellakin tarhamehiläisten parveilu. Vinkkejä parven tunnistamiseen saa SML:n Tunnista mehiläisparvi -sivulta.

Suomen Mehiläishoitajain Liittoon tulee keväisin ja alkukesästä runsaasti soittoja parveilevista tai pesää rakentavista erakkomehiläisistä, erityisesti rusomuurarimehiläisistä. Niille tarhaajat eivät kuitenkaan tee mitään, ja SML suosittelee, että niiden annetaan pesiä rauhassa.

Mehiläiset lisääntyvät parveilemalla

Parveilu on tarhamehiläisille luontainen tapa lisääntyä. Kun mehiläiset kokevat, että pesässä on liikaa väkeä, ne pyrkivät jakamaan yhteiskuntansa kahtia. Mehiläiset kasvattavat pesään uuden emon, ja vanha emo lähtee etsimään uutta pesäpaikkaa osa työläisistä mukanaan. Mehiläishoitaja koettaa kuitenkin aina tarjota mehiläisille olot, joissa ne eivät koe tarvetta parveilla. Yhteiskuntien lisääminen pyritään tekemään hallitusti.

Lisätiedot:

Mehiläishoidon neuvoja Maritta Martikkala, Suomen Mehiläishoitajain Liitto SML ry: 050 303 0890, maritta.martikkala@hunaja.net

mehilaishoitajat.fi/parvien-kiinniottajat

Tiedote löytyy myös Suomen mehiläishoitajain Liiton nettisivuilta.

Takaisin uutisiin

Haluatko viimeisimmät uutiset luontoyrittäjyydestä sähköpostiisi?Tilaa uutiskirjeemme

Jos sinulla on alaan liittyvää uutisoitavaa

Ota yhteyttä juha.rutanen(at)aitoluonto.fi